Beskrivelse
Text:-Pressemeddelelse, 11/4-2011
Ny dansk forskning: Handicappede genoptrænes med computerspil
Ny dansk forskning viser at leg med computerspil hjælper handicappede og smertepatienter. Danske genoptrænings-spil på vej
Computerspil der kræver fysisk aktivitet og bevægelse som Microsoft Kinect og PlayStation Move, er ikke kun interaktiv underholdning anno 2011, men også et seriøst redskab til rehabilitering af handicappede og smertepatienter.
Ny dansk forskning
Professor Tony Brooks ved Aalborg Universitet Esbjerg og reumatolog Hans-Jacob Haga har gennemført et længere forskningsprojekt, hvor genoptræning gennem leg med bevægelses-computerspil har hjulpet delvist lammede og lindret smerterne hos svære fibromyalgi-patienter.
Leg og genoptræning smelter sammen
Netop nu er Tony Brooks i gang med et udvidet forsøg, hvor 18 fibromyalgi-patienter
styrer de interaktive spil ved at bruge armene og hele kroppen. Her går leg, teknologi, interaktion, motivation og rehabilitering op i en højere enhed.
”Specielt den høje grad af motivation som legeelementet tilføjer, har gjort, at patienterne er nået meget længere end ved et traditionelt genoptræningsforløb”, fortæller Tony Brooks, der er en af pionererne inden for brug af spil og virtual reality til rehabilitering.
Gode patient-erfaringer
44 årige Rita Jensen fra Esbjerg er fibromyalgiramt og har gode erfaringer med de bevægelsesfølsomme computerspil:
”Jeg har i mange år haft stærke smerter i arme og ben, men med hjælp fra bevægelsesspillene har jeg fået et redskab til at mindske smerterne og finde ud af hvad min krop kan og ikke kan”, fortæller Rita Jensen.
Danske genoptrænings-spil på vej
Også danske spiludviklere arbejder seriøst med at udvikle computerspil til sundhedssektoren. Serious Games Interactive er netop ved at afslutte EU-projektet Playmancer, hvor det danske firma har udviklet et computerspil, der hjælper patienter til at erkende deres følelser, genvinde selvkontrol, træne bevægelser og slappe af i specifikke muskler.
Computerspil knytter patienter og læger sammen
"Dette spil går udover grænserne for virtuel virkelighed. Vores mål var at motivere patienterne til at kende deres krop og sind bedre. Computerspil er underholdende og motiverende, så vi mente at de kunne tilføje en effektiv ekstra dimension til patienternes behandling for forskellige sygdomme. Computerspillet knytter patienter, læger og terapeuter bedre sammen”, fortæller Elias Kalapanidas, koordinator for Playmancer projektet.
Glad for gavnlige bivirkninger
Hos Multimedieforeningen, der står bag 95 procent af alle solgte computerspil i Danmark, er man begejstret for de interaktive spils gavnlige bivirkninger:
”Computerspil er først og fremmest underholdning, men vi er naturligvis glade for at spillene også kan hjælpe patienter til en bedre dagligdag. På samme måde ved vi også at bevægelsesspillene kan få folk i bedre form og mange spil kan bruges til indlæring i fx folkeskolen”, fortæller Jesper Ahrendsen, der er formand for Multimedieforeningen.
Emne
SERIOUS GAMES RESEARCH Aalborg University Lektor Tony Brooks
Periode | 11 apr. 2011 |
---|
Mediebidrag
1Mediebidrag
Titel New Danish research: Disabled people rehabilitated with computer games (Ny dansk forskning: Handicappede genoptrænes med computerspil): Ny dansk forskning viser at leg med computerspil hjælper handicappede og smertepatienter. Danske genoptrænings-spil på vej Mediets navn/udløb The Danish Multimedia Union Medietype Internet Dato 11/04/2011 Producer/forfatter Dansk Multimedieforeningen URL www.muf.dk/nyheder/computerspil_handicap.asp Personer Anthony Lewis Brooks
Relateret indhold
-
Publikationer
-
Musik og farver hjælper handikappede: Multihandikappede husker og koncentrerer sig bedre, efter de har spillet særlige computerspil. Tony Brooks fra Aalborg Universitet håber på et bredt gennembrud med sin forskning i 2009.
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Bidrag til avis - Kronik
-
Leg dig fra smerten
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Formidling
-
Nintendo Wii hjælper patienter i Esbjerg: Gennem leg kan man glemme sine muskelsmerter og få øget livskvalitet, viser forstudierne i et forskningsprojekt i Esbjerg, der derfor søger flere forsøgspersoner.
Publikation: Andet › Udgivelser på nettet - Net-publikation › Formidling
-
Customization of gaming technology and prototyping of rehabilitation applications
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Konferenceartikel i proceeding › Forskning › peer review
-
The 1st International Symposium on Ludic Engagement Designs for All. LEDA 2007, Esbjerg, Denmark, 28-30 November
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning
-
Customising games for non-formal rehabilitation
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Intelligent Decision-Support in Virtual Reality Healthcare & Rehabilitation
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Special Issue on Disability, Virtual Reality, ArtAbilitation and Music: Editorial: International Journal on Disability & Human Development
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Leder
-
Presse/medier
-
Professor on course for cutting-edge technology
Presse/medie
-
FORSKNING skaber glæde og livskvalitet
Presse/medie
-
Computerspil til genoptræning
Presse/medie
-
Esbjerg-professor får forskerpris
Presse/medie
-
Nintendo Wii-projekt hjælper smertepatienter
Presse/medie