Ni ud af ti studerende får ikke penge fra forældre

• Martin D. Munk

Kun hver tiende danske studerende modtager økonomisk hjælp til månedsbudgettet fra deres forældre. Det viser en ny undersøgelse, som Danske Studerendes Fællesråd har udført blandt omkring 5.000 danske studerende i samarbejde med otte landsdækkende studenterorganisationer. Fra flere sider mødes undersøgelsen med den konklusion, at den begrænsede forældrestøtte viser, at det danske SU-system virker efter hensigten. Regeringen har imidlertid meddelt en snarlig reform af SU-reglerne, hvor eksempelvis sidste år af en kandidatuddannelse skal finansieres med lån. Men ifølge professor Martin D. Munk fra Center for Mobilitetsforskning, Aalborg Universitet, viser erfaringer fra England, at en sådan låneordning ikke behøver at skade den sociale mobilitet.
    Periode30 aug. 2010

• TitelNi ud af ti studerende får ikke penge fra forældre
      Mediets navn/udløbInformation.dk
      Dato30/08/2010