NORDJYLLAND: VURDERINGER: Klimahensyn bliver hverdag

EU skal i henhold til den netop vedtagede klima-erklæring bidrage med et halv hundrede milliarder kroner til forbedringer i udviklingslandene over de næste par år. Japan skal komme med lige så meget, mens USA skal levere lidt mindre. Efter 2020 tales der om langt større beløb. - Og når man i EU-landene - og eksempelvis også i Nordjylland - har de løsninger, der skal til, så er der ingen tvivl om, at nogle af de midler, der skal målrettes til udviklingslandene, vil gå retur til landene, som bidragene kommer fra, vurderer lektor Birgitte Gregersen, Aalborg Universitet, der blandt andet arbejder med bæredygtig økonomisk udvikling. Her peger hendes kollega fra Aalborg Universitet lektor Poul Alberg Østergaard dog på, at der givet blandt andre bidragydere til en grøn klimafond er ønsker om, at deres eget erhvervsliv kan høste en gevinst. (Torben Duch Holm)
Periode20 dec. 2009