Nordjysk landbrugsjord er blevet mere værd

Landbrugsjorden på Lolland og Falster er nu den dyreste i landet. Det er fakta, efter at Finanstilsynet netop har hævet prisen på mulden på Sydhavsøerne med 50.000 kr. pr. hektar. Det er regelmæssig kontakt til ejendomsmæglere og observationer i forbindelse med inspektioner i pengeinstitutter, der har fået Finanstilsynet til at opjustere jordværdierne. Bankforsker Lars Krull fra Aalborg Universitet vurderer, at tilsynets udmelding er positiv for landbruget, banker og sparekasser: "Først og fremmest, fordi de nye jordpriser viser, at det går bedre for bankenes landbrugskunder, men også fordi prisjusteringerne viser, at tilsynet er oppe på dupperne og holder sig ajour med, hvordan markedet for landbrugsjord udvikler sig og reagerer hurtigt på ændringer," forklarer han.
Periode4 jul. 2014