Norsk TV-basker har fundet vej til Danmark

    Presse/medie

    Beskrivelse

    Kombinationen af sociale medier og TV er imidlertid ikke noget hidtil ukendt fænomen, selvom de færreste serier tager skridtet så fuldt ud som »Skam«. Mange TV-serier har de seneste år forsøgt at skabe opmærksomhed om deres produkt via de sociale medier, fortæller medieforsker ved Aalborg Univsersitet, Kim Toft Hansen. Det gælder både store hypede udenlandske serier såsom »Game of Thrones«og»House of Cards«, men også selv en dansk traditionel serie som det historieske drama»1864«brugte Facebook til at forsøge at skabe viderefortællinger og opmærksomhed omkring karaktererne. »Så den her transmedialitet, hvor flere medier er på spil samtidig, er meget udbredt i forbindelse med TV-serier. Ekstramateriale bliver lagt ud, så det kan deles på de sociale medier, og så seere fastholdes og får deres oplevelse af serien forlænget,«siger Kim Toft Hansen. Drama på farten Det med at vise korte videoklip på nettet, der kan ses på en mobiltelefon, mens man er på farten, er heller ikke unikt for »Skam«. Kim Toft Hansen nævner eksempelvis, at den danske serie»Fetter«med den tidligere tennis-stjerne Frederik Fetterlein vises på denne måde. En anden serie, der til dels minder om»Skam«er TV 2 Zulus»SJIT Happens«, der lægger en masse videosekvenser ud på Facebook. »»SJIT Happens«bruger også meget tid på den her forestilling om at inddrage seerne undervejs i tilblivelsen af serien. Manuskriptforfatteren har hævdet, at det er den første danske TV-serie med over 1000 manuskriptforfattere,«siger Kim Toft Hansen. Overordnet set er der to sociale tendenser, hvad angår TV-serier, mener forskeren. Den ene går på, at man er en del af noget kollektivt ved at se det samme på live TV. Den anden går på, at man er social ved at navigere i sociale medier, der interagerer med TV-drama.
    Periode10 aug. 2016

    Mediedækning

    1

    Mediedækning