Ny forskningsmetode giver præcis viden om biblioteksbrugere

• Valinka Suenson
  • Henrik Harder

Bibliotekernes rolle er under forandring i disse år, og det er således ikke længere nok at udlåne bøger, hvis de skal udfylde rollen som et centrum for folkeoplysning. Mange biblioteker eksperimenterer derfor med at blive oplevelseshuse og kulturarrangører. En forskergruppe på Aalborg Universitet er derfor gået i gang med at udvikle en ny videnskabelig metode til at kortlægge besøgende på bibliotekerne. Og dermed har ph.d.-studerende Valinka Suenson fra Institut for Arkitektur, Design og Medieteknologi på Aalborg Universitet nu gennemført forskningsprojektets første store undersøgelse på Hjørring Bibliotek. - Vi havde ikke til hensigt at lave en kønsopdeling af datamaterialet. Det er vokset frem af sig selv, for der har vist sig at være tre forskellige adfærdsmønstre blandt brugerne, når man ser på mænd og kvinder", siger hun.
Periode20 dec. 2010