Ny spinningcykel giver konkurrenterne baghjul

En ny højteknologisk spinningcykel med navnet eTenzor er blevet til i et samarbejde mellem Aalborg Universitet, AWS Technology og Delta i Hørsholm. Cyklen betegnes som et kvantespring inden for fitnesscykler, og det væsentlige omdrejningspunkt er en generator med tilhørende styreenhed, som er placeret mellem pedalerne. Generatoren producerer mekanisk energi, når motionsudøveren træder i pedalerne, og dernæst omdanner eTenzor den mekaniske energi til elektronisk energi, så cyklen bliver selvforsynende med strøm. Det er Peter Omand Rasmussen fra Aalborg Universitet, som har fået ideen til den tekniske generator, og opfindelsen bag generatoren blev patentansøgt i maj 2001. Generatoren har også anvendelsesmuligheder uden for det kommercielle fitnessområde, fortæller Nina Schjoldager, juridisk rådgiver ved Patent- og kontraktenheden på Aalborg Universitet.
Periode21 mar. 2006

• TitelNy spinningcykel giver konkurrenterne baghjul
    Mediets navn/udløbBørsen ITinnovation
    Varighed/længde/størrelse12