Ny teknologi til motion i rummet

Fitnessudstyr til astronauter i rummet er ved at blive udviklet af Anybody Technology A/S i Aalborg. Forskning på Aalborg Universitet er grundlaget, det kan også komme patienter med knogleskørhed til gode. Business manager hos Anybody Technology, Casper Germaner Mikkelsen, siger, at det næsten svarer til at være i koma, at være udstationeret på en rumstation. En hurtig nedbrydning af kroppen sker, fordi man ikke får rørt musklerne, som man plejer. John Rasmussen, professor ved Aalborg Universitet og teknisk direktør i Anybody Technology, siger, at det kan få alvorlige følger for astronauterne. Hvis man f.eks. vil flyve til Mars, vil astronauterne, når de når frem, være uhelbredeligt syge, fordi de har tabt en stor del af deres muskel- og knoglemasse, siger han. Arne Kiis, salgschef, siger, at det har vidtrækkende perspektiver for dem at gå med i et projekt som dette.
Periode21 okt. 2008

• TitelNordjysk teknologi til motion i rummet
    Mediets navn/udløbBørsen DigitalBørsen
    Varighed/længde/størrelse2,3