Nye standarder for handicappede passagerer

Statens Byggeforskningsinstitut har netop udgivet to standarder for de danske passagerskibsrederier, som blandt andet har betydning for tilgængelighed for alle uanset handikap. Chefkonsulent i Danmarks Rederiforening, Morten Glamsø, siger, at de ser et behov for, at indretningen af nye færger og terminaler gør dem lettere tilgængelige for folk med handikap. Morten Glamsø tilføjer, at der ikke tidligere har været et sted, hvor rederierne kunne forholde sig samlet til lovgivningen. Skibsingeniør og tilgængelighedskonsulent fra Statens Byggeforskningsinstitut på Aalborg Universitet Annette Bredmose fortæller, at de nye standarder gør, at rederierne kan lave op til EU Forordningens passagerrettigheder, Bygningsreglementet og Søfartsstyrelsens krav om tilgængelighed for personer med handikap.
    Periode14 okt. 2014