Nyttejob giver luft i kontanthjælpskøen

Halsnæs Kommune er begyndt at nytteaktivere kontanthjælpsmodtagere over 30 år, hvorfor Halsnæs er på linje med regeringen, der vil gøre nytteaktivering til en central del af den kontanthjælpsreform, som forhandles netop nu. Det har sparet kommunen for 100.000 kr. på blot seks måneder. Ifølge Mathias Herup Nielsen, der er ph.d.-stipendiat på Aalborg Universitet tier regeringen med, at nytteaktivering er lig med store offentlige besparelser ved et kæmpe frafald. Adjunkt ved Institut for Statskundskab på Aalborg Universitet, Mads Peter Klindt, siger, at der i virkeligheden ikke er noget nyt i nyttejob, og at nogle kommuner også i 1990'erne valgte at sende unge kontanthjælpsmodtagere ud fra dag et for at luge bede i haverne hos ældre mennesker.
Periode12 mar. 2013