Offentlige indkøb skal skabe job og vækst i det private

• Max Rolfstam

Offentlige udbud udgør et svært tilgængeligt marked for mange små og mellemstore virksomheder, fordi de skræmmes væk af kompliceret jura. Lektor ved Institut for Økonomi og Ledelse på Aalborg Universitet, Max Rolfstam, siger, at offentlige indkøbere ofte er meget konservative, når de udformer et udbud. 'Hvis indkøbene også skal fremme innovation, skal der ske et paradigmeskifte i forhold til den måde, offentlige indkøb ofte praktiseres på i dag', siger han. Ifølge Max Rolfstam har offentlige indkøbere i Danmark en meget restriktiv fortolkning af, hvad man må i forhold til EU-reglerne om udbud. F.eks. lægger de ofte ikke vægt på lave totalomkostninger over hele kontraktperioden, hvilket udbudsreglerne ellers giver mulighed for.
    Periode10 jan. 2013