Offentlighedsloven: Solgt på misvisende oplysninger

Da flere af Folketingets partier indgik aftale om offentlighedsloven skete det på en "stærkt misvisende måde", mener flere jurister, efter en ny bogudgivelse har sat fokus på lovens tilblivelse og indhold. Der blev bl.a. under behandlingen af loven i Folketinget lagt vægt på, at myndighederne vill have "pligt til at give merioffetnlighed", men det er ikke sket i praksis. "Det er jo stærkt misvisende, og det er på kanten af at være vildledning. Som det dokumenteres her, er det helt klart, at en lang række af disse punkter reelt ikke er en udvidelse af muligheden for aktindsigt. Det burde man som beslutningstager have sat sig ind i," siger lektor ved Juridisk Institut ved Aalborg Universitet, Sten Bønsing.
Periode8 okt. 2016