Ordblindhed blandt tosprogede overses ofte i folkeskolen: "Så kan man efterfølgende råbe højt om, hvorfor de brune danske drenge ikke klarer sig lige så godt som hvide danske elever"

Presse/medie

Beskrivelse

Tosprogedes ordblindhed bliver ofte overset i folkeskolen. Det fortæller Hatice Filikci, Ph.d.-studerende ved Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet, der er hovedforfatter bag forskningsartiklen "Racialisering og ordblindhed - Lærernes håndtering af læse- og skrivevanskeligheder hos 'tosprogede elever' i folkeskolen". Her har hun sammen med medforfatteren Jin Hui Li, lektor i pædagogik ved Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet, undersøgt læreres opsporingspraksis af ordblindhed blandt tosprogede elever. I denne forbindelse peger de på, at der er et stort mørketal, da eleven oftest bliver "(...) læst som tosproget, og det bliver i høj grad en forklaring på, hvorfor denne har læse- og skrivevanskeligheder," fortæller Filikci. (Resumé leveret af Infomedia) Kilder: Skolemonitor.dk, 02-06-2023

Periode2 jun. 2023

Mediedækning

1

Mediedækning