På gps-sporet af en typisk læsehest

• Valinka Suenson
  • Henrik Harder

Et nyt projekt på Hjørring Bibliotek har "sporet" bibliotekets brugeres adfærd ved hjælp af såkaldt "radio frequency identifikation". Det er ph.d.-studerende Valinka Suenson fra Institut for Arkitektur, Design og Medieteknologi ved Aalborg Universitet, der i samarbejde med lektor Henrik Harder står bag projektet som en del af sin ph.d.-afhandling. Hun fortæller, at en af de største overraskelser har været, at mændene faktisk er mere aktive brugere end kvinderne. Udlånstal for bibliotekerne har ellers hidtil vist, at det var midaldrene kvinder, der lå i top, men det viser sig, at mændene bare bruger universitetet på en anden måde. - De er der faktisk ret lang tid – længere end kvinderne – og de læser aviser eller studerer for eksempel opslagsbøger, fortæller hun. Projektet kan hjælpe med at planlægge indretning og åbningstider for biblioteker landet over.
Periode19 dec. 2010