Passiv dansk deltagelse i Europaparlamentet

De Konservative undrer sig over regeringens passivitet i forbindelse med ændringen af opholdsdirektivet fra EU. Opholdsdirektivet har været til behandling fem gange i Europa-Parlamentet, uden Venstre har forsøgt at påvirke beslutningsprocessen, og integrationsordfører Helle Sjelle (K) vil nu have en forklaring fra integrationsminister Birthe Rønn Hornbech (V). Lektor ved Institut for Internationale Studier ved Aalborg Universitet, Søren Dosenrode, mener, at sagen er uheldig, da parlamentet har lige så meget at skulle have sagt som Ministerrådet. 'Og det er et gammelt problem - helt tilbage til Nyrups tid - at de danske regeringer har haft svært ved at bruge medlemmerne af Europa-Parlamentet til at få politiske dagsordener igennem', lyder vurderingen fra Søren Dosenrode.
Periode17 feb. 2009

• TitelUdlændingesag: K undrer sig over passiv regering