Personlig medicin skal give mere effektiv kræftbehandling

• Hans Erik Johnsen

Aalborg Universitetshospitals hæmatologiske forskningsenhed vil i et nyt projekt undersøge, om man på forhånd kan forudsige effekterne ved behandling med kemoterapi hos en gruppe kræftpatienter, der oplever tilbagefald. Det forklarer molekylærbiolog Julie Støve Bødker, der er én af forskerne der vil deltage i det nye projekt. Hun forventer, at projektet har store perspektiver, da man på Aalborg Universitet har oprettet en implementeringsenhed, der skal få den nye viden hurtigt i anvendelse i praksis. Professor ved Hæmatologisk Afdeling og Klinisk Institut på Aalborg Universitet, Hans Erik Johnsen udtaler, at projektet kan præsenteres som "Aalborg-modellen", der foruden i hæmotologi også kan anvendes i andre medicinske specialer.
Periode18 jan. 2016