Politianmeldelse på vej i DSB-sag

Journalisten Lars Abild overvejer at melde PR-bureauet Waterfront og DSB til politiet. Det vil han gøre sammen med Datatilsynet, der selv har henvendt sig til Lars Abild, fordi de mener, der er mulighed for at føre en sag, fortæller Lars Abild. Han mener, Waterfront har brudt loven ved at videregive personfølsomme oplysninger om ham til DSB. Ifølge DR skrev Waterfronts direktør, Lars Poulsen, i en mail til en underdirektør i DSB, at Lars Abild lider af en sygdom, der gør, at han ikke kan passe et arbejde med almindelige arbejdstider. Det er ulovligt, vurderer Sten Bønsing, der er lektor på juridisk institut på Aalborg Universitet. Videregivelse af personfølsomme oplysninger er en overtrædelse af persondataloven, siger Sten Bønsing. Det er imidlertid svært at vurdere, hvad strafferammen er i den aktuelle sag, mener han. Indslaget forekommer ca. 4 min. inde i udsendelsen.
Periode15 jan. 2013