Beskrivelse

Forskning viser, at flere børn får diagnoser og antallet af voksne per barn i daginstitutioner vokser. Således er antallet af børn med diagnoser vokset fra 4% til 9% på syv år. Ny svensk forskning viser samtidig, at pædagoger og lærere, der har stor tillid til diagnoser, har en tendens til at gøre barnet til problemet. En af forskerne, Ylva Odenbring, fortæller, at der dermed er risiko for, at personalet udelukkende kigger på barnets psykologiske tilstand fremfor at kigge på de sociale og miljømæssige faktorer, som kan generere konflikter i skolen. Ifølge postdoc på Aalborg Universitet Rolf Hvidtfeldt kender pædagoger børn bedre end psykologer, og derfor bør deres ord vægtes højere, når børn skal udredes for en diagnose. Kilder:Børn & Unge, sektion 1, side 11, 21-06-2018
Periode21 jun. 2018

Mediedækning

1

Mediedækning