Professor: Kvaliteten af en skoleleder smitter af på læringsudbyttet

• Lars Qvortrup

Professor ved Aalborg Universitet Lars Qvortrup forklarer, at forskellen på en god og en dårlig skoleleder betyder mellem 10 og 15 pct. i læringsudbytte for eleverne. Han fortæller, at der i flere kommuner er kommet mere fokus på ledelse, og at der er kommet meget mere fokus på, at ledelse skal foregår i et samarbejde mellem skoleforvaltning og de enkelte skoler. Qvortrup fortæller, at internationale undersøgelser viser, at danske skoleledere bruger meget tid på at dokumentere over for kommunerne, og at den tid går fra kerneydelser som undervisningssupervision og pædagogisk udvikling. Han er enig med de danske skoleledere i, at man må sætte ind for at uddanne og efteruddanne skolelederne til det større ansvar, de har fået.Artiklen skrevet af Simon Friis Degn Indslaget forekommer ca. 27 min. inde i udsendelsen.
    Periode18 sep. 2013