Flere studier understreger, at rødhårede adskiller sig markant fra folk med andre hårfarver. Bl.a. viser et studie, at rødhårede er mindre følsomme over for smerter i huden. Derudover skulle rødhårede være mindre modtageligt for bedøvelse, der bliver sprøjtet ind i huden, være mere følsomme over for kulde og havde større chance for at udvikle sklerose og endometriose. Forskere fra Aalborg Universitet har dog nu lavet et studie, der viser, at rødhårede rent faktisk er positivt stillet på ét område. Rødhårede er således mindre følsomme over for sviende smerter i huden, som bliver fremkaldt af capsaicin, som bl.a. findes i chili: 'Vores forsøg viser, at rødhårede er mindre overfølsomme over for den type smerte. Det gør ikke lige så ondt på dem, når man trykker tæt på smerteområdet med en nylonsnor eller en pind. Det er, som om de er en smule bedre beskyttet mod smerte, og det er rigtig interessant', fortæller Lars Arendt-Nielsen fra Aalborg Universitet. Dermed skulle der altså ikke kun være dårligdomme forbundet med at være rødhåret.
Periode11 feb. 2011