Spring til hovednavigation Spring til søgning Spring til hovedindhold

Beskrivelse

David Budtz Pedersen, professor på Institut for Kommunikation og Psykologi ved Aalborg Universitet, kritiserer universiteternes brug af ranglister. Han mener, at disse lister er upålidelige og skaber negative effekter hos universiteter, der bruger dem til at styre med. Pedersen argumenterer for, at meritter og anerkendelse bør handle om mere end publikationer og citationer. På Aalborg Universitet er der udviklet en ny indikator, der ikke sammenligner universitetet med andre, men med sig selv. Denne indikator indeholder mål for publicering, samarbejde, synlighed og åbenhed. "Det er nærmest blevet et ritual for universiteterne hvert år at fremhæve sig selv og bruge ranglisterne som platform til at profilere sig," siger Pedersen. (Resumé leveret af Infomedia)
Periode22 nov. 2023

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelRanglister på vej ud
    Mediets navn/udløbSciencereport.dk
    Dato22/11/2023
    Producer/forfatterRasmus Stochflet
    PersonerDavid Budtz Pedersen