Redigerede kroppe kan give dig lavt selvværd

En smallere talje, en fastere numse, mere markerede kindben og lidt tyndere arme og ben.

Der er stort set ingen grænser for, hvordan man kan ændre sin krop på billeder, og der findes et hav af billedredigerings-apps og programmer, der kan hjælpe med det. Men flere undersøgelser viser, at det påvirker os negativt ofte at blive konfronteret med retoucherede kroppe.

Og blandt andet derfor har SF forslået en mærkningsordning, der skal gøre det tydeligt, når et billede er redigeret. Konkret foreslår partiet, at alle, der i kommercielt øjemed bruger billeder, hvor kropsproportioner er blevet ændret, skal sætte et mærkat på fotoet, der indikerer, at det er redigeret.

Men hvordan og hvorfor bliver vi påvirkede af andres redigerede billeder? Og vil en mærkningsordning overhovedet gøre en forskel?
Det handler Feedets podcast om i dag.

Medvirkende:
Melissa Bentsen, influencer
Søren Christian Krogh, sociolog, Aalborg Universitet
Selma Binzoi, skoleelev
Lea Drachmann Kambskard, skoleelev
Louise Sandager, LOUD’s korrespondent i Frankrig

Vært:
Cecilie Dumanski

Tilrettelæggere:
Cecilie Dumanski og Amanda Holmen

Redaktør:
Jacob Jægesen Wilkens