Rette teknologi kan bane vej ud af fattigdommen

Firmaet Acces2Innovation har dannet platform for et tæt samarbejde mellem Folkekirkens Nødhjælp, 16 danske virksomheder og forskere, primært på Aalborg Universitet. Samarbejdet er baseret på en idé om at koble deres vidt forskellige kompetencer, ressourcer og netværk sammen til udvikling af relevante produkter og løsninger, der kan være til gavn for verdens u-lande. - Vi véd, der er et marked. Udviklingsorganisationerne køber udstyr for flere milliarder kroner. Fire milliarder mennesker lever under en fattigdomsgrænse på to dollars om dagen. I markedssprog taler vi om "bunden af pyramiden". For os var den store udfordring: hvordan kommer små og mellemstore danske virksomheder derud med deres løsninger og produkter, forklarer Christian Friis Bach, der er international chef i Folkekirkens Nødhjælp. (Egon Kjøller)
Periode4 mar. 2010