Revenue management kan forbedre bundlinjen markant

• Niels Gorm Malý Rytter

"The Liner Shipping Game" er et spil udviklet af Aalborg Universitet of Ange Optimization og testet i samarbejde med Mærsk Line. Spillet er et pædagogisk virkemiddel til synliggørelse af styringsudfordringer, som containerrederier oplever og fordele ved revenue management. Ph. D. og lektor Niels Rytter fra Aalborg Universitet forsker i revenue management, eller RM, og ifølge ham kan revenue management hjælpe containerrederier med håndtering af deres ellers komplekse opgave. RM kan benyttes af virksomheder med forskelligartede kunder, forgængelige produkter eller ydelser som reserveres, inden de forbruges, hvor efterspørgsel på produktet eller ydelsen er varierende, men produktionskapaciteten er ufleksibel, og hvor de faste omkostninger er høje og de variable lave. Niels Rytter mener, RM kan gøre en stor positiv forskel for mange transport- og servicevirksomheder.
Periode15 feb. 2015