Mindre end fem et halvt år efter at Smartphonen først kom på markedet, findes den nu i hænderne på to ud af tre danskere mellem 15 og 70 år. Det revolutionerende findes også i den måde, Smartphonen har ændret manges hverdag på. Man kan nu streame tv og musik på telefonen. Der er indbygget kamera og GPS, og efterhånden kan den også bruges som betalingsmetode. Lektor på Institut for Medicin og Sundhedsteknologi ved Aalborg Universitet og forskningsleder på projektet Teledialog, Birthe Dinesen, fastslår at Smartphonen også har rykket meget på sundhedsområdet. Patienter kan for eksempel selv ved hjælp af sundhedsudstyr foretage målinger af blodtryk og puls hjemmefra, og dermed undgå en indlæggelse.
Periode12 jan. 2014