Robotter og satellitter på besøg

Torsdag den 30. juli og fredag den 31. juli lægger studerende og undervisere fra Aalborg Universitet (AAU) vejen forbi Ferielandet Mariager Fjord for at vise nogle af deres mange spændende projekter inden for Elektronik, IT og Kommunikationsteknologi. Der er mulighed for at se de mange spændende projekter torsdag den 30. juli på Torvet i Mariager. Torsdag den 30. juli passerer det store cykelløb Post Danmark Rundt både Hobro og Mariager. Mariager er i dagens anledning trukket i festtøjet og Torvet midt i Mariager bliver et sandt inferno af aktiviteter. Ud over Robotter kan man prøve sine færdigheder som cykelrytter på Tour de France 2009 i en Cykelsimulator eller prøve Spinning på en af de mange spinningcykler der opstilles. Fredag den 31. juli vises de mange spændende projekter inden for Elektronik, IT og Kommunikationsteknologi i en helt anden ramme. Om eftermiddagen vil robotterne suse rundt på havnen i Øster Hurup, hvor der samtidig er dømt aktiviteter til vands. Aktiv Øster Hurup arrangerer fredag eftermiddag massevis af sjove og lidt vilde aktiviteter i og ved havnen. I dagens anledning vil Team Sportsfreak blive udvidet med klatreinstruktøren Mikkel Ravn der spænder sin Slack Line ud over havnen, hvor man kan teste sin balance evne. Turneen afsluttes i Hobro fredag aften i forbindelse med Open by Night. Tro kopi af AAUSAT-11 Det drejer sig f.eks. om en tro kopi af mini-satellitten AAUSAT-II, som blev sendt ud i rummet i 2008, og som udelukkende var bygget af studerende på AAU. Med er også et selvstabiliserende køretøj, en social robot med navnet Robotino og en hel samling af robotter, der kan kommunikere indbyrdes og dermed løse opgaver i fællesskab. - Vi vil gerne vise, at teknik og elektronik er en vigtig del af vores hverdag nu og i fremtiden, og at man ved at beskæftige sig med det får mulighed for at lave nogle rigtig spændende projekter, fortæller Jens Myrup Pedersen, der er lektor på Institut for Elektroniske Systemer på AAU. Martin Dam, der netop er færdig med første år af civilingeniøruddannelsen i Internetteknologier og Computersystemer, er en af idémændene bag besøget i Ferielandet Mariager Fjord. - Jeg vil gerne være med til vise andre unge nogle af de spændende projekter, vi som studerende laver på universitet. Det er ofte projekter, der løser virkelige problemer for andre mennesker. På andet semester lavede vi f.eks. en mobil robot, der kan styres via internettet og bl.a. bruges til overvågning af større områder, fortæller Martin Dam.
Periode28 jul. 2009