"Så må du gå ud og tage en ny prøve"

• Kim Esbensen

En skjult optagelse foretaget af en medarbejder på en af Mærsks største boreplatforme i Nordsøen dokumenterer, hvordan medarbejderne presses til at tage nye prøver af platformens udledning af olie ud i havet, hvis de gamle viser, at den er for høj. Prøven i optagelsen viser et udslip på mere end 139 milligram olie per liter spildevand, mens grænseværdien for udslip er på 30 milligram per liter, hvorefter medarbejderen tvinges til at kassere prøven og tage en ny. Ifølge ekspert i industriel prøvetagning Kim H. Esbensen, professor på Aalborg Universitet og ved det statslige institut Geus, er det et klart brud på al forskningsetik og gængs praksis i forhold til prøvetagning, når medarbejderne tvinges til at kassere dårlige prøver. Miljøstyrelsen vil nu have sagen undersøgt.
Periode15 dec. 2010