Sagsbehandlere skal nu selv kunne tvinge sig adgang til børnefamiliers bolig

• Karin Kildedal

Social- og integrations minister Karen Hækkerup (S) vil give sagsbehandlere mulighed for at tvinge sig adgang til børnefamiliers hjem. Men allerede i dag kan de snakke med børnene uden forældrenes samtykke, f.eks. i skolen, forklarer lektor ved Metropol Ida Marie Leth Svendsen. I sidste ende kan man lave en tvangsmæssig undersøgelse, hvor kommunen kan tvinge sig adgang til hjemmet uden retskendelse og med politiets hjælp. Forslaget betyder, at beslutningen kan træffes uden om børne- og ungeudvalget. Lektor ved Aalborg Universitet, Karin Kildedal, mener ikke forslaget vil løse problemerne på området, og frygter i stedet, at det vil forværre samarbejdet med forældrene.
Periode4 jan. 2012

• TitelSagsbehandlere skal nu selv kunne tvinge sig adgang til børnefamiliers bolig
    Mediets navn/udløbDR-P1 Orientering 17.10
    Varighed/længde/størrelse1741