Samarbejdet mellem erhvervslivet og universiteterne skal styrkes

Fyens Stiftstidende tegner et portræt af videnskabsminister Helge Sander (V). Af portrættet fremgår det, at han har visioner om, at Videnskabsministeriets arbejde skal gøres synligt for offentligheden. I 2006 brugte man 12,6 mia. kr. på forskning, og han forventer, at beløbet vil stige til 18 mia. kr. i 2010. Det Strategiske Forskningsråd giver et øget samspil mellem universiteterne og det private erhvervsliv. Her fremhæves bl.a. Danfoss som i front i forbindelse med virksomheder, der satser på viden. De mindre virksomheder har ikke en naturlig relation til universiteterne, og det er et problem, der skal afhjælpes. Han nævner et eksempel med en virksomhedsejer fra Brønderslev, der ikke vidste, hvilken dør på Aalborg Universitet (AAU) han skulle gå ind ad.
      Periode20 maj 2007

• Titel- Vores måde har ikke været helt tovlig