Skarp kritik af ny statikerordning

Et forslag om at ændre Anerkendelsesordningen for Statikere møder skarp kritik og beskyldes for at være et partsindlæg. Det er især planerne om at ændre sammensætningen i det udvalg, som tildeler og fornyer anerkendelsen af statikere, som møder kritik. Forslaget går bl.a. ud på, at DTU, Aalborg Universitet og ingeniørhøjskolernes nuværende fire udvalgspladser skal reduceres til én, hvilket vil forskyde balancegangen, så et flertal af medlemmerne fremover kommer fra det private erhvervsliv. En gruppe statikere er stort set ikke blevet hørt under udarbejdelsen af det nye forslag, og de vil derfor indkalde til stiftende generalforsamling den 15. november hos Birch og Krogboe i Virum for at danne en forening, som skal varetage deres interesser. Høringssvaret fra Anerkendelsesudvalget betegner forslaget som 'særdeles uheldigt', og fire ud af fem repræsentanter i udvalget modsætter sig forslaget fra deres egne organisationer. Eneste undtagelse er Rambølls kompetencechef Bent Feddersen, som har været hovedforfatter på det omstridte forslag.
      Periode11 nov. 2005

• TitelSkarp kritik af ny statikerordning
        Mediets navn/udløbIngeniøren
        Varighed/længde/størrelse8