Slut med at skære tænder

• Peter Svensson

Forskere fra Aalborg Universitet og Århus Tandlægeskole arbejder på at løse gåden om, hvorfor vi skærer tænder og på at få os til at stoppe. Peter Svensson, professor på Århus Tandlægeskole og adjungeret professor på Aalborg Universitet, forklarer, at for 5 pct. af befolkningen er tandskæring et stort problem, der kan give hovedpine og ondt i kæberne. Indtil nu har behandlingen været en bideskinne, men den bedste løsning ville være, at få patienterne til at holde op med at skære tænder. Forsøg fra Århus Tandlægeskoler viser, at en lille let elektrisk impuls kan få de fleste til at stoppe med at skære tænder, og i 2006 lanceres en lille maskine, der kan måle, når den sovende skærer tænder, og derefter afgive en lille impuls, der giver besked til den sovende om at holde op.
Periode21 nov. 2005

• TitelSlut med at skære tænder
    Mediets navn/udløbNordjyske Stiftstidende
    Varighed/længde/størrelse8