I 2005 stoppede mere end hver syvende på socialrådgiveruddannelsen på Aalborg Universitet efter endt praktik, og blandt dem som fortsætter vælger mange at tage en toårig overbygning. Dermed er chancerne større for at undgå de mest pressede og administrativt krævende job i faget. 'Motivationen for vores studerende er ikke at sidde foran en computer, men at have med mennesker at gøre. Det arbejde er der stadigvæk. Men der er medarbejdere, der tager telefonen pro forma så kommunen kan få sit bloktilskud. Det er ikke det, der er motivet for, at vores studerende vælger denne uddannelse', siger Finn Laursen, leder af socialrådgiverstudiet på Aalborg Universitet. På socialrådgiveruddannelsen i Aalborg optages der årligt 90 nye studerende, og lederen finder det paradoksalt, at kravene til socialrådgiverne skærpes, samtidig med, at kommunerne mangler kvalificeret arbejdskraft. Praktikvejleder Torben Andersen, Aalborg Universitet, underbygger, at socialrådgiverrollen har ændret sig markant siden bistandsloven trådte i kraft i 1976. Socialrådgiveren må således i dag stå for udbetaling af kontanthjælp samtidig med, hvad der jobmæssigt skal gøres for en klient.
Periode20 mar. 2006

• TitelSocialrådgivere skal klare mange opgaver