Spanien viser vejen for ligestilling

• Christina Fiig

Spaniens nye forsvarsminister, Carme Chacon, har vakt opsigt verden over, da hun udover at være kvinde, også er gravid i syvende måned. Ni ud af sytten ministre i den spanske premierministers regering er kvinder. 'Det signalerer, at der ikke længere er nogen barrierer for, hvordan man kan tænke kvinder i magtens centrum i politik', forklarer Christina Fiig, der adjunkt og ph.d. på Institut for historie, internationale studier og samfundsforhold på Aalborg Universitet. Hun mener, at Spaniens nye, kvindedominerede regering vender op og ned på billedet af lederpositionen, når det drejer sig om ligestilling. 'Den cementerer min opfattelse af, at Danmark ikke længere er dydsmønstret i klassen, når vi taler om ligestilling internationalt', fortæller hun.
    Periode20 apr. 2008

• TitelGravid forsvarsminister vækker håb om, at kvinder får magt
      Mediets navn/udløbPolitiken 1. sektion
      Varighed/længde/størrelse7