Spil Dansk Dagen: Verdenspremiere på cyberkoncert

Der var torsdag verdenspremiere på en cyberkoncert i København. To bands spillede sammen i én fælles koncert, men befandt sig to forskellige steder og foran to forskellige publikummer. Det kunne lade sig gøre ved hjælp af helt ny teknologi, som er udviklet på Aalborg Universitet. I forbindelse med projektet "Lydrejsen 2010" har Jan Østergaard fra Institut for Elektroniske Systemer på Aalborg Universitet udviklet lydteknologi, som er robust over for forsinkelser, og det har været en udfordring, fortæller Jan Østergaard. - Hidtil har vi kun lyttet efter, hvor godt tingene lyder, men i dette projekt skal vi også tage hensyn til, hvad bittesmå forsinkelser, som normalt er ubetydelige, gør for musikernes evne til at spille sammen per distance, siger han.
Periode28 okt. 2010