Strejkepenge skal bruges med omtanke

De offentligt ansattes fagforeninger er parate til at bruge flere mia. kr. fra strejkekasserne for at sikre medlemmerne mere i løn ved overenskomstforhandlingerne. Arbejdsmarkedsforsker fra Aalborg Universitet, Flemming Ibsen, er overbevist om, at fagforeningerne vil lukke op for kasserne. 'Især FOA og hele Sundhedskartellet med sygeplejerskerne i spidsen har malet sig op i et hjørne, hvor konflikt synes uundgåeligt', siger han. Professor og arbejdsmarkedsforsker fra Københavns Universitet, Jesper Due, mener imidlertid, at pengene fra strejkekasserne vil blive brugt forgæves. Chefforhandler fra KTO, Anders Bondo Christensen, siger, at det afgørende er, at demonstrere, at de offentligt ansatte mener, hvad de siger.
Periode10 feb. 2008

• TitelStrejkemilliarder brændes af uden effekt