Strengere kontrol med forskningsmidler dræner forskningskontoen

Landets universiteter skærper i stigende grad kontrollen med eksterne forskningsmidler for at sikre, at pengene bliver brugt efter bogen. Dette forhindrer dog hverken fejl eller fusk, og ifølge lektor i offentlig regnskabsføring på CBS, Jens Kristian Elkjær-Larsen, har kontrolkravene til eksterne forskerbevillinger taget overhånd. Siden 2005 har bl.a. Aalborg Universitet forbudt sine forskere at benytte de såkaldte samlekonti, der gør det muligt for forskere at samle flere forskningsbevillinger under samme projektnavn på samme konto. I stedet kræves det, at der oprettes en konto for hver bevilling, så det bliver nemmere at holde øje med, hvordan pengene bruges. På Aalborg Universitet mener områdeleder i økonomiafdelingen, Morten Bang Henriksen, at der er betydeligt flere fordele end ulemper ved afskaffelsen af samlekonti: 'Det ville ikke være muligt for os at føre god økoniomistyring, hvis vi ikke kan sammenholde de enkelte forskningsbevillinger med de tilhørende omkostninger', siger han.
    Periode6 jun. 2011