Synspunkt: Ny regler vil ikke bryde social arv

Sociolog Trond Beldo Klausen, der er ph.d.-stipendiat på Center for Komparative Velfærdsstudier, Institut for Økonomi, Politik og Forvaltning ved Aalborg Universitet, skriver i klummen 'Synspunkt' om velfærdsforhandlingernes resultat med hensyn til at lokke de unge til at søge hurtig optagelse på en videregående uddannelse ved at forhøje studentergennemsnittet med 1,08 point. Trond Beldo Klausen mener ikke, at der er blevet taget højde for rekruttering af unge, der kommer fra familier uden uddannelsestraditioner. For disse unge har det svært ved at bestemme sig for valg af uddannelse, og det vil de nye optagelsesregler ikke ændre på. Tværtimod kommer middelklassebørn at overhale godt præsterende arbejderbørn i kampen om uddannelsen, mener han. Dermed bliver rekrutteringen endnu skævere end den er i dag. Det er hverken godt for samfundets humankapital eller bestræbelserne for at bryde 'den sociale arv', påpeger Trond Beldo Klausen.
Periode23 jun. 2006

• TitelSynspunkt: Ny regler vil ikke bryde social arv