Tønder Kommune ignorerede 14 advarsler om muligt misbrug af pige

• Karin Kildedal

I dokumentaren "Hvem gør min datter fortræd?", som bliver vist på TV2 i aften, bliver det afsløret, at Tønder Kommune over en toårig periode blev advaret 14 gange om, at der fandt misbrug af en nu 14-årig pige sted, inden kommunen greb ind. Det er i strid med loven, som siger, at en kommune har pligt til at skride til handling, allerede første gang den modtager en advarsel. Karin Kildedal, socialrådgiver og lektor på Aalborg Universitet, siger: 'Det er indlysende, at det er katastrofalt, når der går så lang tid, fra man får den første underretning, til man reagerer. Kommunen er ifølge loven forpligtet til at lave en børnefaglig undersøgelse - en såkaldt paragraf 50-undersøgelse - når den modtager en underretning om et barn'. Dokumentaren fortæller, at både pigens mor, en læge og en psykolog kontaktede kommunen med henblik på at få undersøgt hendes familieforhold.
Periode17 sep. 2015