Tagpap-giganters mærkningsordning kan være ulovlig

• Erik Brandt

Icopal og Phønix Tag har indført deres egen mærkningsordning, TOR Godkendt, som indebærer, at de to selskaber kan afvise tagpap fra andre producenter, hvis de ikke mener, at konkurrenternes kvalitet er god nok. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har imidlertid ikke sagt god for ordningen, som blev anmeldt til styrelsen i 2014. Flere beskylder ordningen for at være ulovlig og for tæt på branchen til at være objektiv. Seniorforsker ved Statens Byggeforskningsinstitut under Aalborg Universitet Erik Brandt, som er en del af godkendelseudvalget i TOR Godkendt, udtaler, at han selv synes, at han er uvildig. Icopal og Phønix er desuden ikke en del af selve godkendelsen af ansøgninger, siger han.
    Periode8 sep. 2015