Undskyld. Sådan lød det først til godhavnsdrengene og ikke så længe efter til de grønlandske eksperimentbørn. Et undskyld fra staten for den behandling, de havde fået. Nu er der en undskyldning på vej til flere tusinde danskere, som var anbragt i særforsorgen mellem 1933 og 1980. Undskyldningen kommer efter en historisk udredning bestilt af Social- og Ældreministeriet, som har afdækket voldsomme forhold i forsorgen. Gruppen af forskere, som har udformet den, er professor ved Syddansk Universitet Klaus Petersen, museumsleder ved Danmarks Forsorgsmuseum Sarah Smed, seniorforsker ved Rigsarkivet Mette Seidelin, forsker Annemarie Borregaard. Men også professor ved Aalborg Universitet Poul Duedahl har været en del af gruppen og deltaget aktivt i dens udformning. Rapporten afdækker blandt andet at der er sket seksuelle overgreb, vold, indespærring og fiksering – og samtidig svigtede det statslige tilsyn også.

Periode26 sep. 2022 → 26 sep. 2022