Til forældre og: Det varer kun 14 dage

Hold ud en uge eller to. Så har regeringen grebet ind og sendt lærerne tilbage til klasselokalerne. Det er den beroligende besked fra en række arbejdsmarkedseksperter til de forældre, der bekymrer sig for, om deres børn nu kan komme til eksamen til sommer, og som slås med, hvordan de skal få børnene passet under den forventede lockout fra på tirsdag. Professor ved Aalborg Universitet Henning Jørgensen siger, at lockouten ikke vil vare lang tid. Han vurderer, at vi vil se et indgreb allerede inden for den første uge, fordi en lang konflikt kan blive en katastrofe for regeringen. Han vil dog ikke kommentere forlydender om, at der ligger en hemmelig 'masterplan', som er aftalt på forhånd mellem regeringen og KL. Hans kollega, arbejdsmarkedsekspert Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet, giver også konflikten en uges tid mere.
Periode24 mar. 2013