Toget er både godt for klimaet og en tiltrængt pause fra hastighedssamfundet

Periode2 nov. 2020 → 3 nov. 2020

• TitelToget er både godt for klimaet og en tiltrængt pause fra hastighedssamfundet
    Grad af anerkendelseNational
    Mediets navn/udløbInformation.dk
    MedietypeInternet
    Land/OmrådeDanmark
    Dato03/11/2020
    BeskrivelseTog spiller en vigtig rolle for at gøre vores transportvaner mere grønne, men der er brug for hurtigere ruter og billigere priser, hvis flere skal vælge toget. Det fortæller professor Malene Freudendal-Pedersen fra Aalborg Universitet om i denne uges afsnit af Informations klimapodcast ’Den Grønne Løsning’
    Producer/forfatterLouise Schou Drivsholm
    URLhttps://www.information.dk/indland/2020/11/toget-baade-godt-klimaet-tiltraengt-pause-hastighedssamfundet
    PersonerMalene Freudendal-Pedersen
  • TitelKlimapodcasten: Den Grønne Løsning
    Grad af anerkendelseNational
    Mediets navn/udløbKlimapodcasten: Den grønne løsning
    MedietypePodcast
    Land/OmrådeDanmark
    Dato02/11/2020
    BeskrivelseDet føles måske ikke sådan, når man står i et forsinket eller overfyldt DSB-tog med en dyr billet til mange hundrede kroner. Men at rejse med tog er en af hverdagens små klimakampe.

For toget udleder langt mindre brændstof end fly, det kan fragte mange flere passager end en bil, og så kører stadigt flere tog på el.

Alligevel er fly og personbilisme blevet manges foretrukne transportmidler, uanset om de skal på ferie eller arbejde. Men der ligger et stort grønt potentiale i at få flere til at tage toget, fortæller Malene Freudendal-Pedersen i denne uges afsnit af Informations klimapodcast ’Den Grønne Løsning’. Hun er professor ved Institut for Planlægning på Aalborg Universitet og forsker i mobilitet.

»Toget har haft en storhedstid. Engang var det den hurtige, effektive transport. Og sådan kan det blive igen,« siger hun.
    URLhttps://klima.podbean.com/e/gr%c3%b8nne-togrejser/
    PersonerMalene Freudendal-Pedersen