Topfolk går fri i Farvergade-sag

Efter Højesterets afgørelse om at stadfæste Landsrettens halvandet år gamle dom i den såkaldte Farvergade-sag i går, står det nu klart, at den daværende tremandsdirektion i Beskæftigelses-og Integrationsforvaltningen bevidst spekulerede i reglerne, da man trods advarsler gennemtrumfede et ulovligt aktiveringsprojekt i et jobcenter i Farvergade i 2008; et projekt der koster skatteborgerne over 100 millioner kr i tilbagebetalt refusion og sagsomkostninger. Professor ved Institut for Statskundskab på Aalborg Universitet Flemming Larsen har læst afgørelsen og understreger, at begge domme slår fast, at dette her ikke kan betragtes som aktivering, og at kommunen dermed gik over grænsen for at få så høje refusioner som muligt. Reglerne er siden lavet om, og siddende beskæftigelses- og integrationsborgmester Anna Mee Allerslev (R) udtaler, at intet er foretaget i ond tro, og at man ser fremad.
Periode18 jun. 2014