Torben Bach Pedersen udnævnes til professor

Torben Bach Pedersen, der gennem en årrække har profileret Institut for Datalogi på Aalborg Universitet, bl.a. gennem sit arbejde med de såkaldte business intelligence-teknologier, er blevet udnævnt til professor. Det er bl.a. de flotte forskningsresultater inden for data warehousing, On-Line Analytical Processing, multidimensionelle databaser og data mining, som har kvalificeret Torben Bach Pedersen til udnævnelsen i en alder af blot 38 år. 'Jeg vil gøre mit for at styrke Danmarks position inden for dette vigtige teknologiske område, ' udtaler han, og fortsætter: 'Jeg synes også, at udnævnelsen symboliserer to ting for Aalborg Universitets virke, nemlig traditionen for at satse på unge talenter og traditionen for at skabe mønsterbrydere'.
Periode23 feb. 2008

• TitelNy professor i datalogi