Flere trafikforskere mener, at gps'en kan redde liv i trafikken. Med enkel, ny teknologi kan satellitter overvåge bilisternes fart og advare, når farten bliver for høj. Teknikken vil kunne reducere dødsfaldene i trafikken fra 400 til ca. 100 dødsfald årligt, vurderer Otto Anker Nielsen, professor på DTU's Institut for transport. Satellitovervågning af bilisterne vil endvidere kunne spare samfundet for 15 mia. kr. årligt, siger Harry Lahrmann, trafikforsker ved Aalborg Universitet. 'Det ville være en god investering. Det handler bare om, hvorvidt der er politisk vilje til at indføre det', siger han. Karsten Nonbo (V), formand for færdselssikkerhedskommissionen, mener ikke, at overvågning er vejen frem.
Periode13 mar. 2008

• TitelBilens gps kan redde liv
    Mediets navn/udløbMetroXpress Århus 1. sektion
    Varighed/længde/størrelse1