Nordjyske trafikforskere er ikke enige om, hvorvidt trafikproblemerne omkring Vejle Fjord-broen kan løses med en ekstra motorvej i Jylland. 'Den ekstra motorvej er en trafikal løsning på et trafikalt problem', mener lektor og ekspert i trafikplanlægning Henrik Harder Hovgesen, Aalborg Universitet. Hans kollega tror dog ikke på planerne om en ny motorvej. 'Der vil simpelthen ikke være trafik nok til, at den vil blive en økonomisk gevinst for samfundet', mener trafikforsker Harry Larhmann, Aalborg Universitet. I stedet bør man fokusere på de specifikke kapacitetsproblemer omkring Vejle Fjord-broen. Han påpeger, at hele diskussionen har en forkert præmis. 'Regeringen har nedsat en infrastrukturkommission og bedt den give sit bud på, hvilke trafikanlæg vi skal have i fremtiden. Spørgsmålet burde være: Hvilken trafik ønsker vi i fremtiden?', siger han.
Periode29 jul. 2007

• TitelNy motorvej deler eksperter