Truslen fra den store verden

Udvikling. Krimierne er for alvor ved at tjekke ind i den globale tidsalder. Blikket vendes udad og velfærdsstaten bliver spejlet i internationale problemstillinger og konspiratoriske magtspil.

En anden tendens, der måske vil slå igennem i krimierne, blev introduceret i bogen Mord og metafysik, der udkom i februar i år og er skrevet af studieadjunkt ved Aalborg Universitet Kim Toft Hansen. Ifølge Toft Hansen vil den metafysiske dimension fremover få en større plads i det kriminallitterære landskab: »Bevægelsen i samfundet går væk fra den institutionaliserede tro og over mod en mere personlig tro, hvilket vil blive afspejlet i krimierne,« fortæller Kim Toft Hansen, der mener, at der i det nye årtusinde er sket et opgør med den negative holdning til overtro, der har hersket gennem hele krimiens historie. Krimier, der har et overnaturligt aspekt er eksempelvis svenske Christoffer Carlssons Den enøjede kanin og aktuelle Lisbeth og Steen Billes Gudindens sidste offer. Toft Hansen regner med, at der vil komme en kraftig strømning inden for den mere metafysiske krimi med fokus på både tro og overtro.

Emne

Krimifiktion.
Periode17 mar. 2012

Mediebidrag