Turisme: Der er ikke mange kinesere på Højbro Plads

Ifølge tal fra Udlændingeservice fik omtrent 33.000 russere, indere og kinesere i 2008 visa i Danmark, mens én procent eller derunder fik afslag. En modelberegning foretaget af VisitDenmark i maj viser endvidere, at det er finanskrisen, som er skyld i nedgangen i turismen – et erhverv, der i Danmark står til at tabe 4,5 milliarder kroner. Anette Therkelsen, professor i Interkulturelle Studier og Turisme på Aalborg Universitet, forholder sig til nyheden og påpeger, at analyser af faldet i dansk turisme viser tre store knæk siden slutningen af 1990’erne. Efter Murens Fald fik tyskerne således deres egne badestrande ved Østersøen, og med udvidelsen til ti nye EU-lande i 2002 valgte de fleste tyskere Østeuropa som rejsedestination. - Billige flyrejser lovede solsikre destinationer, som Danmark ikke kan hamle op med, påpeger Anette Therkelsen.
    Periode27 jun. 2009