Tyskland vil bekæmpe kæmpekøer med wifi i alle nye biler fra 2015

I alt 285.000 trafikpropper i Tyskland skal reduceres med wifi og mobilt bredbånd i biler, der iflg. den tyske transportminister bør være standard fra 2015. Ved hjælp af wifi eller mobilt bredbånd skal biler kunne kommunikere med det udstyr, der stilles op i forbindelse med kø eller ulykker på autobahn og andre veje, således at bilisterne får detaljerede oplysninger om eventuelle køer, ulykker og alternative ruter. Christian S. Jensen, der er professor ved institut for datalogi ved Aalborg Universitet er ikke umiddelbart begejstret for forslaget. Han peger på, at rækkevidden vil blive et problem, hvis biler i Tyskland skal kommunikere vha. mobilmaster. Han henviser til, at den ældre 2G-teknologi ville være bedre.
Periode19 jun. 2013