Undersøgelse: It-faget har brug for flere kvinder

Resultaterne af en stor undersøgelse af it-uddannelserne i Danmark fra Danmarks Evalueringsinstitut viser, at frafaldet på nogle it-uddannelser er helt oppe på 70 pct., mens andelen af kvinder på uddannelsen er under 3 pct. af en årgang. Få kvindelige studerende er dårligt for studiemiljøet, og flere af de studerende, der har medvirket i undersøgelsen, påpeger selv manglen på kvindelige medstuderende som en problem, siger leder af undersøgelsen, professor Mads Nygaard fra Norges Tekniske Universitet. Ved at tilskynde de studerende til at arbejde i grupper - hvilket kvinder tit er gode til selv at organisere - har datalogi-uddannelsen ved Aalborg Universitet bragt frafaldet ned på 20 pct. Ifølge formanden for de it-ansattes fagforening, PROSA, Peter Ussing, kan branchen ikke udvikle sit it-potentiale uden flere kvindelige medarbejdere.
    Periode20 jun. 2006

• TitelUndersøgelse: It-faget har brug for flere kvinder